Geometria 3D

W odróżnieniu od starych metod ustawiania zbieżności, pomiar geometrii 3D pozwala w trójmiarze zobrazować ustawienie kół we wszystkich płaszczyznach. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych, wysokiej jakości kamer możliwe jest jednoczesne zmierzenie rozstawu osi, kątów w pionie i poziomie, a także rozstawu kół.

 

Jakie są objawy złej zbieżności?

Częstym symptomem niewłaściwego ustawienia geometrii jest opóźniona reakcja samochodu na ruchy kierownicą. Niepokojące powinny być też, popiskiwanie opon podczas pokonywania zakrętów, albo gwałtowne zmiany położenia kierownicy podczas najechania na przeszkodę.

 

Kiedy się robi zbieżność?

Nieprawidłową zbieżność kół możemy stwierdzić na podstawie własnych odczuć. Jeśli samochód wydaje się „wychodzić” przodem z zakrętu, bieżnik opon na przedniej osi zużywa się niewspółmiernie do tylnej, a na gładkiej powierzchni koła „piszczą” – potrzebna będzie interwencja warsztatu i regulacja drążków zbieżności.

 

Ich precyzyjne ustawienie jest projektowane w fabryce i w zależności od tego, jak zostało wyliczone, samochód może zupełnie inaczej reagować na ruchy kierownicą. Dotyczy to zbieżności kół zarówno przedniej jak i tylnej osi, bo zbieżność ustawia się z przodu, i tyłu.

 

Kiedy geometria a kiedy zbieżność?

Brak równej zbieżności powoduje często ściąganie auta na jedną ze stron. Geometria natomiast jest zespołem pomiarów wielu elementów zawieszenia. Do geometrii zalicza się między innymi zbieżność kół, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, pochylenie kół oraz kąt pochylenia sworznia zwrotnicy.

 

Czy po zmianie opon trzeba robić geometrie?

– Regulację geometrii kół powinno się przeprowadzić po sezonowej wymianie opon. A już szczególnie należy to zrobić teraz, kiedy zmieniamy opony zimowe na letnie. Po zimie kiedy warunki jazdy są cięższe niż w pozostałych porach roku, elementy zawieszenie układu kierowniczego zwykle ulegają rozregulowaniu.